Totaal aantal pageviews

dinsdag 30 december 2014

Voornemen 3: was, plas en kookfornuis

Na een hele dag heen en weer crossen voor de sneeuwschool van de ene en de beugel van de andere, ben ik daarnet uit mijn vel gesprongen. Hangend in de zetel, riep de puber boos dat hij zich hier weeral zat te vervelen. 

Gezwind landde de mand met vers gewassen ondergoed op de salontafel. Een berg van twee weken, klaar om te sorteren. Gechoqueerd dat ze waren. Roepen en tieren, de jongste bijna aan het janken. Dat dat mijn werk was. Dat ze geen slaven waren. Zij wisten toch niet eens hoe dat moest.

Het is net dat laatste dat ik zo haat aan veel mannen: ze kunnen het echt niet! Hun talenten zijn geïsoleerd aan de machokant van de wereld. Vraag aan een fysicus hoe een wasmachine werkt, en hij moet zijn moeder bellen. Vraag mijn lief om avondeten, en Jef Patat is weer content. Helpen met het huiswerk van de kinderen brengt de vrijheid van  denken en de zelfstandigheid plotsklaps ernstig in gevaar.

Ik ken natuurlijk ook tal van heren die compleet geëmancipeerd zijn. Ik ga hen wat meer zichtbaar maken. Want het zijn die rolmodellen die ik in de hersenen van mijn mannen ga rammen. 

2015 wordt met andere woorden het jaar van de was, de plas en het kookfornuis.




2 opmerkingen: